Ieder uurwerk is uniek en bijzonder en wordt gezien als een betrouwbaar instrument. Het werkt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar en dit vaak ook jaar na jaar. Een hele prestatie op zich. Om uw klok dit te kunnen blijven laten doen behoeft ieder uurwerk geregeld onderhoud. Dat dit om vakmanschap vraagt spreekt voor zich. Bij Reparatieatelier Klokhuis is uw klok in vakkundige handen! Wat is de meest voorkomende reparatie die uitgevoerd wordt? Vaak gaat het om klokken die simpelweg niet meer lopen. We restaureren het uurwerk onder andere door versleten onderdelen te repareren en het geheel schoon te maken en te olieën.
Reparatie
Voordat we aan de reparatie van een uurwerk beginnen wordt er eerst gekeken of het uurwerk compleet is en normale slijtage heeft. Als een uurwerk gerepareerd wordt dan betekend dit dat de uurwerken niet dusdanig oud zijn dat er geen onderdelen meer voorhanden zijn. We beginnen met het reinigen van het uurwerk om de aanwezige slijtage zichtbaar te maken. Het uurwerk wordt geheel gedemonteerd en de tandwielen worden nagekeken op slijtage en/of kromme tanden.
De assen van de tandwielen worden cylindrisch geslepen en gepolijst. De lagergaten worden uitgepend zodat al het vuil uit de lagers is. Na de montage is de slijtage op de lagers goed zichtbaar. De slijtage wordt verholpen door het plaatsen van lagerbussen. De uitgesleten lagers in de platine worden uitgefreesd en worden vervangen door exemplaren in brons.
Restauratie
Wanneer een uurwerk gerestaureerd dient te worden, zijn er geen vervangende onderdelen voorhanden en dienen deze handmatig te worden gemaakt. De handelingen die nodig zijn voor de restauratie van een uurwerk zijn intensiever dan voor een reparatie. Uurwerken die ouder zijn dan 100 jaar komen in aanmerking voor een restauratie. Vaak zijn er met de jaren onderdelen weg of zijn deze aangepast met vorige reparaties. Het aanpassen wordt gedaan om slijtage op te vangen.
Het uurwerk wordt gereinigd en bekeken op slijtage van lagers, tandwielen en andere onderdelen. Deze slijtage wordt genoteerd en er wordt bekeken waar er onderdelen weg en/ of stuk zijn. De slijtage op lagers wordt opgevangen door het monteren van nieuwe lagerbussen. Deze worden met de hand gemaakt en zijn in tegenstelling tot reparaties van messing en niet van brons omdat dit toen nog niet toegepast werd. Er wordt op de kleur van het materiaal gelet, omdat dit moet overeenkomen met het originele materiaal. De gemonteerde lagers worden optisch weggewerkt zodat niet zichtbaar is dat deze vervangen zijn.